torstai 20. elokuuta 2015

TBT: Disneyland Pariisi 2008

Instagrammista ja muualtakin sosiaalisesta mediasta tuttu TBT "throwback thursday" eli muistelu menneistä iski nyt tännekin. Viikonloppuna tuli kaverin kanssa selailtua kuvia vuosien takaiselta Pariisin matkalta, johon tietysti sisältyi myös tutkimusmatka Disneyland Pariisiin.

Vaikka tuosta matkasta on jo järkyttävän kauan aikaa, niin ajattelin kuitenkin kirjoittaa pienen muistelu ja fiilistely postauksen. Lähinnä ehkä lepyttämään omaa Disneykuumetta, joka on vellonut koko tämän kesän. Ehkäpä vielä joku päivänä tulee mahdollisuus käydä uudestaan DLP:ssä tai jopa tuolla rapakon toisella puolella alkuperäisessä Disneylandissa.

Ensimmäinen, ja toistaiseksi ainoa, Disneypuisto kokemukseni on tosiaan vuodelta 2008, kun vietimme ystäväni kanssa yhden päivän Pariisin puistossa. Heti alkuun täytyy sanoa, että vaikka kävimme vain Disneylandissa emmekä lainkaan Studio-puiston puolella oli yksi päivä todella lyhyt aika. Meillä ei ollut suuria suunnitelmia mitä haluaisimme puistossa tehdä tai nähdä, joten suurin osa ajasta kului ympäri puistoa kävellessä ja kaikkea ihanaa ihmetellessä.

Linna Main Streetilta katsottuna

Vuonna 2007 oli puiston 15-vuotis juhlavuosi, mutta juhlia oli päätetty jatkaa myös vuodelle 2008, joten mekin pääsimme siitä vielä nauttimaan. Juhlavuosi oli varsin näkyvästi esillä puistossa, kuten kuvastakin huomaa, ja aiheeseen liittyvää ostettavaa oli vaikka minkälaista. Itselleni ostin muutaman postikortin, jossa juhlavuosi näkyi, sekä puiston juhlavuoden soundtrackin.

Ruususen linnan ikkunoissa on hienot lasimaalaukset
Ostin kyllä muutakin, mutta niistä hieman myöhemmin lisää. Aloitetaanpa kuitenkin ihan alusta, eli päivämme alkoi aikaisin aamulla junamatkalla Pariisin keskustasta kohti Disneylandia. Täytyy sanoa että omaksi yllätyksekseni onnistuimme navigoimaan tiemme helposti hotellilta oikealle junalle ja ostamaan jopa meno-paluuliput. Kumpikaan meistä ei puhu ranskaa ja olimme jo muutaman kerran matkamme aikana ehtineet kohdata kielimuurin.

Junamatka keskustasta Disneylandiin oli muistaakseni noin 30min ja se kului yllättävän nopeasti maisemia katsellessa ja tulevasta päivästä intoillessa. Perille päästyämme kuljimme turvatarkastuksen läpi ja kohti lippukassoja.

Yritin kovasti etsiä vanhoja lippulappuja ja kuitteja matkalta, mutta en löytänyt, joten en nyt osaa sanoa mitä yhden päivän ja yhden puiston lippu maksoi. Sen muistan, että kyllä se jonkin verran opiskelijan budjetissa kirpaisi.

Peter Pan bongattu!
Kun sitten pääsimme sisään puistoon piti tietysti ensin hieman intoilla, että ylipäätään olimme päässeet Disneylandiin, mikä ainakin minulla oli ollut kauan haaveena. Kyllä kaverikin tuntui ihan fiiliksissä olevan, kun kävelimme Main Streetin aukiolle. Nappasimme mukaamme muutaman kartan ja päivänohjelman, toki myös piti ottaa muutama valokuva fiilistelystä.

Aloitimme puistoseikkailumme tekemällä kierroksen puiston kiertävällä junalla, jotta saisimme edes jonkinlaisen käsityksen missä mikäkin "maa" oli. Puistohan on jaettu viiteen eri teema-alueeseen. Junakierros osoittautui varsin mukavaksi aloitukseksi ja helpotti kummasti myöhemmin kartan lukemista.

Junan kyydistä olisi voinnut jäädä useammallakin pysäkillä, mutta me hurautimme täyden ympyrän ja hyppäsimme pois kyydistä Main Streetin pysäkillä. Sieltä matka jatkui sik-sakkia Main Streetin myymälöihin, joissa kävimme lähinnä katselemassa mitä kaikkea ihanaa puodeista löytyi.

Ensimmäisiltä kauppakierroksilta ei vielä mitään ostettu, koska oli koko päivä edessä. Jatkoimme siis matkaa kohti Ruususen linnaa, joka kohosi upeana edessämme. Linnallakin kamerat räpsyivät niin ulkona kuin sisälläkin. Kävimme tekemässä kierroksen linnan kaupoissa, jonka jälkeen kipusimme yläkertaan, josta nuo ihanat lasimaalaukset löytyvät. Jäimme myös linnan parvekkeelle fiilistelemään, koska aukiolle oli juuri saapunut orkesteri soittamaan.

Hetken kuuntelimme soittoa, mutta sitten matka jo jatkui. Kävelessämme portaita alas huomasimme kuinka osa ihmisistä jatkoi toisia portaita maan alle, joten päätimme seurata perässä. Linnan alta luolasta löytyi nukkuva lohikäärme, joka ei tuntunut juuri turisteista välittävän. Hieman saimme kuitenkin savua niskaamme kun kameroiden salamat kävivät ärsyttämään torkkuvaa otusta.

Tämän lähemmäksi kuninkaallisia en päässyt, koska jono oli valtava!

Linnan kellarista putkahdimme maan pinnalle ja suuntasimme linnan toisella puolella olevan toivomuskaivon luo. Jälleen kamerat räpsyivät, kun piti ikuistaa Lumikin kaivoon kurkistelut. Kun olimme tehneet toiveemme, huomasimme että vähän matkan päässä oli valtava ihmiskertymä. Pian paikalle astelivat Tuhkimo ja Prinssi ja selvisi että kaikki ne ihmiset jonottivat päästäkseen kuvaan kuninkaallisten kanssa. Jos jono ei olisi ollut ihan niin päätä huimaava, olisin varmasti jäänyt itsekin jonottamaan. Totesimme kuitenkin kaverin kanssa, että ehkäpä joskus toisten ja suuntasimme matkamme muualle.

Kapteeni Koukun laiva Adventurelandissa

Jotakin kautta päädyimme Adventurelandiin, jossa kävimme katsastamassa Koukun laivan sekä Pääkallo-saaren, jotka ovat pienemmille lapsille tarkoitettuja seikkailu-/kiipeilypaikkoja. Tarkoituksenamme oli mennä Pirates of the Caribbean -laitteeseen, mutta se oli sillä hetkellä suljettu huoltotyön vuoksi. Paikalla ollut työntekijä kuitenkin vakuutti meille, että huolto oli vain hetkellinen ja laite saataisiin varmasti auki myöhemmin, joten ajattelimme että ehdimme myöhemminkin vielä laitteeseen.

Kävelimme Adventurelandista Frontterlandiin, mutta en muista että olisimme käynneet yhdessäkään laitteessa. Sen muistan että kävimme katsomassa Indiana Jonesin jonon, mutta kun jonotusajaksi oli merkitty reilu tunti päätimme jättää vuoristoradan väliin. Kummallekaan meistä laitteet eivät onneksi olleet se päivän ykkös juttu, joten ei harmittanut jättää niitä väliin.

Frontterlandista palasimme Main Streetille, jossa huomasimme ihmisten alkaneen kerääntyä tienvarsille paikkoja varaamaan. Kelloon vilkaisu ja ohjelmakartan tarkastus kertoi että päivän paraati olisi alkamassa. Sen verran oli kuitenkin vielä aikaa että poikkesimme ostamaan jäätelöt ennen kuin valtasimme paikat Fantasylandin nurkilta, josta paraati alkoi. Yllättävän aikaisin ihmiset olivat paikkoja paraatin reitiltä varaamassa, joten jos paraati on päivän kohokohta kannattaa olla ajoissa nappaamassa hyvä paikka.

Netin syövereistä tarkastin että kyseessä oli Disney's Once Upon a Dream -paraati, joka oli kyllä todella ihanaa katsottavaa. Paraatissa soineet musiikit innoittivat minut myös ostamaan puiston soundtrackin, josta jo aiemmin mainitsin. Etenkin "Dancin' (A Catchy Rhythm)" oli sellainen kappale joka jäi päähän soimaan.

Paraatin jälkeen kävimme syömässä Discoverylandista löytyvässä Toy Story aiheisessa pikaruokalassa, muistaakseni nimeltään Pizza Planet. Ei mitenkään ihmeellinen kokemus, mutta ravintolassa oli mukavan viileää kuumana kesäpäivänä, vähän väkeä ja muistaakseni hinta-laatusuhdekin oli ruuissa ihan kohdallaan. Kyllä niissä pizzoissa silti se Disneylandlisä oli, mutta sen varmasti jokainen arvaa.

Prinssi Ericin linna Story book joen rannalla.

Syömisen jälkeen suuntasimme takaisin Fantasylandiin ja vihdoin ja viimein kävimme muutamassa laitteessa. Fantasylandin laitteet, ainakin kaikki ne joissa me kävimme, ovat selkeästi suunnttu perheen pienimmille ja rauhallisemmasta kyydistä pitäville. Ensimmäisenä suuntasimme "Story book ride" nimiseen laitteeseen, jossa veneet lipuvat rauhallista vauhti jokea pitkin. Joen rannoilla on miniatyyrisiä maisemia Disneyn klassikoista, joita pääsee veneen kyydistä ihastelemaan.

Rauhallisen jokiristeilyn jälkeen suuntasimme vieressä kulkevan Casey Jr. -junan kyytiin. Kyseessä on Dumbosta tuttu juna, joten vaunuina toimivat erilaiset eläintenkuljetushäkit. Kyyti oli hauska pieni vuoristorata, mutta hurjapäiden on turha tähän kyytiin hypätä vauhdin toivossa.

Casey Jr. jälkeen jatkoimme Hullun Hatuntekijän teekupeille pyörimään. Jonottamisesta täytyy sanoa, että jokaiseen laitteeseen jouduimme jonkin aikaa jonottamaan. Aika ehkä kultaa muistot, mutta näin vuosien jälkeen en ainakaan muista, että jonottaminen olisi mitenkään tuskallista ollut tai että olisimme joutuneet ihan mahdottomia aikoja jonottamaan, ottaen huomioon että elokuu on vielä sesonkiaikaa ja ihmisiä riitti.

Irvikissa Liise Ihmemaassa labyrintissa

Kävimme myös seikkailemassa "Alice's Curious Labyrinth" sokkelossa, jonne ei jonoa ollut. Kyseessä on siis varsin perinteinen pensasaita sokkelo, jossa saattoi kohdata Ihmemaasta tuttuja hahmoja. Labyrintissa seikkailu oli yllättävän hauskaa ja keskeltä löytyvästä pienestä tornista oli hienot näköalat.

Päästyämme labyrintista ulos jatkoimme taas kävellen kierrostamme ympäri puistoa. Koska päivä alkoi tässä vaiheessa kääntyä jo iltaan päätimme ottaa uusinta kierroksen puiston kaupoista. Kovinkaan paljoa ei tullut matkamuistoja osteltua, koska hinnat olivat aika korkeita ja oikeasti omaa silmää miellyttäviä tuotteita oli yllättävän vähän. Suurimmaksi osaksi hyllyiltä löytyi lapsille suunnattuja leluja, vaatteita, erilaisia koriste-esineitä sekä astioita. Aikaisemmin mainittujen postikorttien ja cd:n lisäksi ostin itselleni Stitch-aiheisen termosmukin sekä pitkähihaisen paidan Minni-printillä, koska olin lähtenyt puistoon pelkässä t-paidassa ja illan tullen oli alkanut viiletä.

Illasta ei valitettavasti ole kuvia, koska meidän molempien kameroista loppuivat akut. Toisaalta jälkeen päin ajateltuna on hyvä että loppui, puiston tunntelmaan pääsi paljon paremmin mukaan kun kädessä ei koko aikaa roikkunut kameraa. Ainut haitta tietysti, että näin vuosien jälkeen muistot alkavat kadota kun ei ole enää kuvia tukemassa.

Kauppakierroksen jälkeen kävimme katsomassa Pirates-laitteen, joka oli saatu kuntoon mutta jono oli sellainen ettemme viitsineet jäädä odottamaan. Kiersimme vielä Adventure- ja Frontterlandit uudestaan, laitteissa emme käynneet, mutta löysimme Toy Storyn Woodyn ja Jessien tervehtimässä puistovieraita. Kaverini päivänkohokohta taisi olla kun Woody vilkutti hänelle.

Koska illastamme ei ole minkäänlaisia todistusaineita enää jäljellä en aivan tarkkaan muista mitä teimme. Kävimme ainakin pyörimässä karusellissa, koska olen karusellifani, ja vielä uudestaan Story book -ajelussa, johon ei ollut illalla enää lainkaan jonoa.

Iltamme puistossa päätyi valoparaatiin ja ilotulitukseen, jotka olivat kyllä todella hienot ja kruunasivat päivän. Ilotulitteiden jälkeen suuntasimme sitten junalla (muutaman muun kanssa) takaisin Pariisin keskustaan. Hotellillemme saavuimme puolenyön aikoihin ja kaaduimme molemmat sänkyihin, koska jalat olivat aikamoista muussia kaiken tuon kävelyn jäljiltä.

Ehkä vielä jonakin päivänä pääsen käymään uudestaan

Muutama vinkki, jos joku on lähiaikoina puistoon matkaamassa:
* Varaudu säähän! Vaikka aamulla olisi lämmintä niin illata voi olla yllättävän viielä, kevytkin pitkähihanen pitää kylmän tuulen loitolla.
* Jos puistossa on jotakin mitä haluat ehdottomasti nähdä tai kokea, kannattaa suunnitella jonkinlainen aikataulu reissulle.
* Laita jalkaan mukavat kengät, joilla on hyvä kävellä! Olen itselleni ikuisesti kiitollinen että laitoin jalkaan lenkkarit. Puisto on iso ja käveltyä tulee päivän aikana paljon.
* Varaa mukaan evästä. Koskaan ei tiedä milloin nälkä iskee, joten laukusta löytyvä nopea välipala voi olla päivän pelastus.
* Asenne ratkaisee :) Pitkät jonot ja väenpaljous eivät tunnu niin pahalta, kun liikkeellä on hyvällä asenteella.

1. Hienolta kuulostaa sinun reissusi Pariisin Disneylandiin! Tämä throwback tuesday oli hyvä ajatus. Se vei minutkin menneisiin, sillä itse vierailin sen toistaiseksi ainoan kerran Pariisin Disneylandissa vuonna 2010. Minun päiväni (minäkin olin vain yhden päivän) siellä sujui hieman erilaisissa merkeissä kuin sinun: me olimme kaverini kanssa enemmän kiinnostuneempia laitteista kuin paraateista yms. Olimme opiskelleet Disneylandia etukäteen kirjastosta lainaamastamme kirjasta, ja sen perusteella osasimme suunnata heti aamusta tiettyihin laitteisiin, jotka olivat suosittuja, ja joihin jonoa muodostui myöhemmin. Me myös keskityimme vain osaan Disneylandin "maista", esim. Frontierlandissa kävimme vain portilla pyörähtämässä. En tosin muista, että olisimme nähneetkään tuota Story book -ajelua, se vaikuttaa tosi kivalta! Emme myöskään löytäneet tietä Ruususen linnan alla olevan lohikäärmeen luo... :(

Minusta olisi todella mielenkiintoista mennä Disneylandiin ja yöpyä siellä hotellissa se pari-kolme päivää. Näin huvipuisto tulisi aivan uudella tavalla tutuksi, ja siitä kerkeäisi tutkailla kaikkia puolia, niin laitteita kuin hahmojakin - sekä sitä Studio-puolta. Toivottavasti tämäkin toiveeni toteutuu joskus. :)

Ja muuten, löysin oman pääsylippuni vuodelta 2010, ja silloin hinta puistoon yhdeksi päiväksi oli 53 euroa. Ostimme liput puistokäyntiä edeltävänä päivänä Pariisin keskustan Virginistä (levykaupasta), ja se saattoi vaikuttaa loppuihin alentavalla tai korottavalla tavalla... En muista! :)

1. Mahtavaa että kirjoitukseni sai muistelemaan omaa reissuasi! :) Puistoon etukäteen tutustumalla saa kyllä varmasti päivästä enemmän irti kuin tuollaisella epämääräisellä haahuilulla, jota me harrastimme :'D Reissussa ollessa ei niin harmittanut että laitteet jäivät väliin koska kaikkea muuta katsottavaa oli niin paljon, mutta näin jälkeen päin olisi ollut kiva kokea edes muutama "E-lippu" laite.

Itsekin haaveilen että vielä joskus pääsen puistoon uudestaan paremmalla ajalla, jotta ehtii kunnolla tutkia molemmat puistot. Yhdessä päivässä ei vaan millään ehdi nähdä ja kokea kaikkea mitä haluaisi. Olisi myös mahtavaa päästä viettämään pari yötä Disneyn hotelleissa, pääsisi oikein kunnolla Disneytunnelmaan. Toivotaan että tulevaisuudessa vielä pääsemme uudestaan :)

Hotellimme respa suositteli myös että ostaisimme liput ennakkoon keskustasta, koska se voisi tulla halvemmaksi. Asia vain tuli valitettavasti puheeksi sinä aamuna kun olimme puistoon lähdössä, joten totesimme että tuhlaamme sen pari euroa enemmän ja ostamme liput vasta puistosta. Harmittaa kun en nyt mistään löydä mitä lippumme maksoivat, yleensä säästän kaikki kuitit ja laput kaikilta reissuiltani :')