maanantai 14. toukokuuta 2018

Disneyland Paris toukokuu 2018 reissuraportti 1. päivä

Huh vihdoinkin ensimmäinen reissuraportti on täällä! Reissun jälkeen iski sellainenkin allergiaflunssa, että hyvä kun sain raahattua itseni töihin ja takaisin. Nyt on onneksi alkanut lääkkeet tehoamaan ja energiat ovat palanneet, joten jaksoin istua koneelle kirjoittelemaan ihanasta matkastamme. Eli sen pidempiä höpisemättä tervetuloa mukaan matkalle Disneyland Pariisiin!

Pitkän odotuksen jälkeen lähtöpäivä oli vihdoinkin käsillä ja herätyskellot aikaisin soimassa. Onnekseni sain ihan hyvin nukuttua edellisenä yönä, joten aikainen herätys ei tuntunut ihan niin kauhealta. Parasta tietysti aikaisessa lennossa oli että olisimme perillä jo hyvissä ajoin ja ehtisimme viettää monta tuntia puistossakin.

Lento Pariisiin tuntui kamalan pitkältä kun malttamattomana vain odotti perille pääsyä. Onneksi oli lukemista mukana niin sai aikaa kulutettua ja eihän tuo kolmen tunnin lento nyt niin pitkä oikeasti ole. Pariisin Charles De Gaulle -kentälle laskeuduimme ihan ajallaan, mutta hetki jouduttiin koneessa odottamaan kun koneen ja kentän välinen kävelysilta ei ollutkaan ihan kunnossa. Hetken ihmettelyn jälkeen saatiin sitten portaat ja jouduttiin lyhyt matka kävelemään ulkokautta koneelta terminaaliin. Heti saatiin siis maistiainen harmaasta ja sateisesta säästä, jota oli maanantaille lupailtu.

Pistettiin sormet ristiin ja toivottiin että iltapäiväksi sää selkiäisi - tai että ainakin pahin sade lakkaisi. Hetki odoteltiin laukkuja ja sitten suunnattiin taas tutuksi tulleen Magical Shuttlen luo. Shuttle-bussit eivät ole ehkä se halvin keino päästä kentältä puistoon, mutta ehdottomasti yksi helpoimmista. Olin ostanut meille liput ennakkoon netistä ja onnistuin vielä ostamaan ne jonkun kevätalen aikaan, joten edestakaiselle matkalle tuli hintaa noin 30€ per nenä.

Sejours et Affaires Apparthotel (kuvat: tripadvisor)

Bussilla päästiin kivasti Val d'Europen pysäkille ja sieltä sitten lyhyt matka tihkusateessa tallustelttiin hotellille. Yövyimme tällä kertaa edullisessa Sejours et Affaires -huoneistohotellissa, jonka olimme hotels.com löytäneet. Ihan mukava hotelli, etenkin kun emme huoneessa muuta tehneet kuin kävimme nukkumassa ja peseytymässä. Plussaa myös siitä että huoneessa oli pieni keittiö, jossa saimme tehtyä aamupalaa.

Olimme suunnitelleet että jättäisimme laukkumme vain hotellille ja menisimme sitten kuluttamaan aikaa viereiseen Val d'Europen -ostoskeskukseen kunnes huoneemme olisi valmis. Iloksemme saimme kuitenkin kuulla, että huoneemme olikin jo valmis ja pääsimme heti saavuttuamme asettumaan aloillemme. Pienen huone kierroksen ja hetken kuivattelun jälkeen päätimme pysyä alkuperäisessä suunnitelmassamme ja lähdimme kohti ostoskeskusta. Sää oli edelleen harmaa ja sateinen, joten ei edes kauheasti harmittanut että ei heti puistoon päässyt.

Pari tuntia pyörimme ostoskeskuksessa. Etenkin Primarkissa tuli tehtyä muutama kierrosta kaupan ympäri ja mietittyä että mitä kaikkea ihanaa sitä voisikaan ostaa. Toivon todella että saataisiin joskus Primark Suomeenkin tai vaikka edes Tallinnaan - kunhan olisi sellaisen kohtuullisen matkan pääsä aina palkkapäivänä. Kävimme myös valtavan kokoisessa ruokakaupassa shoppailemassa hieman aamiaistarvikkeita ja puistoeväitä tulevia päiviä varten.

Sitten olikin aika suunnata kohti ihanaa ihanaa Disneyland Pariisia!
Hotellimme oli tosiaan vain yhden RER-junapysäkin päässä ja junalippujen ostaminen kävi todella näppärästi asemalta löytyvällä automaatilla. Liput tulee muuten pitää tallessa koko matkan ajan sillä tarvitset lippua poistuessasi asemalta, että vinkkinä jos joku on Pariisiin suuntaamassa.

Kuvista voisi päätellä että suuntasimme oitis puistoon, mutta todellisuudessa aloitimme Disney-kuplaan sukeltamisen puistojen vieressä olevasta Disney Villagesta. Olin ihan tarkoituksella jättänyt aikaisemmat Minni-korvani kotiin, koska tiestin että tällä reissulla tulisi ostettua uudet ja ne korvat joita me molemmat himoitsimme löytyivät vain Villagen "Disney Fashion" -kaupasta.

Kiersimme tietysti muutkin Villagen kaupat, koska miksi ei ja olihan se hyvä syy päästä pois sateesta. Olimme myös melko varmoja että päivän paraati, jota molemmat kovasti olimme odottaneet, olisi peruuttu sateen takia. Kuljeskelimme siis ihan rauhassa kauppojen läpi ja katselimme mitä kaikkea ihanaa tällä kertaa olisi ostettavissa. Villagen Disney Storen edestä löytyy myös muistokolikkoautomaatti, josta saa vuosikolikon, joka tietysti piti tältäkin reissulta saada. En muista että olisin nähnyt tuota vuosikolikkoa puiston automaateissa, joten vinkiksi että ainakin tuolta Villagesta se tosiaan löytyy!

Kun kaupat oli kierretty, suuntasimme vihdoinkin kohti Disneyland-puistoa! Vastaamme käveli aikamoinen ihmismäärä, joten viimeistään nyt olimme ihan varmoja että paraati on peruttu, nyyh! Mutta emme antaneet sen häiritä iloamme siitä että olimme taas "kotona"!

Yllättävän paljon puistossa oli väkeä vaikka sää oli märkä ja kylmä. Luultavasti seuraavana päivänä oleva vappu oli saanut ihmiset puistoon. Sateesta huolimatta huomasimme että ihmiset olivat jääneet seisomaan Main Streetin reunoille aivan kuin odottaakseen paraatia. Niinpä mekin päätimme sitten jäädä odottamaan koska kello oli jo viisi eli paraati olisi juuri alkamassa, jos se sateesta huolimatta järjestettäisiin.

Löysimme Walt-ravintolan edestä hyvän paikan pienen katoksen alta, joten pysyimme sateelta suojassa odotellesamme. Kovin kauaa ei tarvinnut odottaa kun kajahti kuulutus joka ilmoitti että paraati alkaisi! Voi sitä onnea kun tajuttiin että päästäisiin taas fiilistelemään Disney Stars on Parade -paraatia!!

Aivan ihanaa oli nähdä paraati pitkästä aikaa ja vaikka ei hyville vakkaripaikoille päästykään niin hyvin näki myös tuosta. Sää oli hieman paraatin kokoonpanoon vaikuttanut ja jotkut hahmot puuttuivat tai liikkuivat ihan vain jalkaisin. Myös muutama muu pieni juttu oli muuttunut, mutta ne olivat luultavasti enemmän yleisiä teknisiäongelmia kuin sateesta johtuvia. Suuri ihmetys oli kun paraatia ei päättänytkään Frozen-lava vaan Anna ja Elsa saapuivat paikalle hevoskärryissä.

Mutta kaikki pienet ongelmat annettiin anteeksi, koska Stars on Parade! Musiikin mukana tanssiminen ja fiilistely lämmitti kivasti, mutta ei niin paljoa että olisi kauaa viitsinyt paikallaan seistä paraatin päätyttyä. Siksipä suuntasimme katsomaan millaiset jonot laitteisiin oli. Toivottiin kovasti että sade olisi ajanut suurimman osan vieraista paraatin jälkeen pois puistosta, mutta eipä onnistanut. Lähes kaikkialle oli noin tunnin jonot ja koska ulkona seisominen ei innostanut kumpaakaan niin päätettiin suunnata syömään.

Poikkesimme Discoverylandista löytyvään Cafe Hyperioniin, joka on Star Wars -teemainen pikaruokapaikka, josta saa lähinnä hampurilaisia. Valitsin itselleni Menu 3:n, johon kuului hampurilainen, ranskikset, juoma ja jälkiruuakasi kuuluisa Yoda-kuppikakku!

Ihan ok ateria, mutta ei mikään kummoinen. Etenkin tuo Yoda-kuppikakku oli hienoinen pettymys sillä itse kuppikakku maistui suklaavanukkaalta ja tuo vihreäkermavaahto... no se maistui kermavaahdolta. Mutta se on jo edellisillä reissuilla tullut todettua että Disneyn pikaruoka ei ole mitenkään kummoista, joten eipä siltä paljoa odotakaan.

Sää ei ollut maagisesti parantunut ruokailumme aikana eivätkä jonot laitteisiin olleet lyhentyneet, joten kiertelimme jonkin aikaa sitten vain kauppoja ja sateenvarjojen turvin puistoa. Kun tihkusade ei ottanut loppuakseen ehdotin että kävisimme kävelemässä läpi Aladdinen tarinan eli "Le Passage Enchanté d'Aladdin", joka löytyy Adventurelandista.

Ilmeisesti tämä läpi käveltävä miniatyyrimaailma on useimmille puistovieraille tuntematon tai ehkäpä tylsä monen mielestä, sillä odotin että useampi vieras olisi tullut tänne sadetta suojaan. Meidän lisäksi Aladdinin maailmaa oli ihastelemassa ehkäpä kymmenisen vierasta. Minä kuitenkin tykkään, joten oli hauska käydä taas kävelemässä tuo läpi.

Päivän ainoaksi varsinaiseksi laitteeksi jäi Small World, joka oli illan aikana ainoa laite johon ei ollut järkyttävä jono tai jossa ei tarvinnut olla ulkona.

Loppuilta alkoi olla jo niin kylmä, että hieman kosteissa vaatteissa ulkona oleminen oli jäätävää. Kun kaikki (no ainakin kaikki Main Streetin) kaupat oli kierretty niin suuntasimme käymään Disneyland hotellin puodissa. En muista oliko meillä ihan joku missio miksi hotellin puotiin menimme, mutta siellä sai ainakin olla sisällä lämpimässä sen aikaa kun odotimme puiston sulkeutumista ja illan shown Disney Illuminations'n alkamista.

Jonkin aikaa istuskelimme myös vain hotellin käytävältä löytyvällä lepotuolilla ja ihmettelimme hotellin vieraita, jotka olivat selvästikin poikenneet käymään hotellin saunaosastolla. Kenellä on aikaa käydä kylpemässä Disney-lomalla? Haaveissa olisi kyllä joskus päästä itsekin yöpymään tuossa ihanassa vaaleanpunaisessa hotellissa, mutta se on sitten tulevaisuuden haave joka toteutetaan jos lottovoitto osuu joskus kohdalle.

Lopultakin kello alkoi olla lähemmäs kymmenen ja päätimme suunnata takaisin puistoon etsimään suojaisaa paikkaa Illuminationsin katsomiseen. Päätimme jäädä Main Streetin päätyyn, jotta pystyimme seisomaan katoksen alla. Ei ehkä se paras paikka, jos haluaa nähdä linnan, mutta ilotulitukset näkyivät kyllä ihan hyvin. Ja tässä vaiheessa melkein tärkeämpää oli että pysyi kuivana kuin että näkisi shown kunnolla. Itselleni ainakin jo shown aikana kuultavat musiikit tuovat tunteet pintaan, joten heijastusten näkeminen oli ihan sivuseikka kun pääsi taas fiilistelemään.

Muutama kyynel tuli ehkä pyyhkäistyä Illuminationsin aikana. Ihana se on edelleen ja aivan mahtava show, vaikka Disney Dreams pitää edelleen ykkössijaa minun top iltashowt -listalla. Oltiin molemmat sen verran märkiä ja kylmissämme, että ei viitsitty enää jäädä kauppoja kiertämään – niissä oli vietetty ihan tarpeeksi aikaa jo päivällä.

Hypättiin siis junaan ja suunnattiin hotellille valmistautumaan seuraavaan puistopäivään!