tiistai 22. toukokuuta 2018

Disneyland Paris toukokuu 2018 reissuraportti 4. päivä

Reissuraportit jatkuu! Tämä lisäksi on tulossa vielä viimeisen päivän pikku raportti ja tietysti ostosten esittely, katsotaan sitten keksinkö jotain muuta kirjoiteltavaa. Ehkä voisin tehdä postauksen oman puistoreissun suunnittelusta, nyt kun on kokemusta useammalta reissulta.

Mutta mietitään niitä myöhemmin, nyt reissuraportti viimeiseltä kokonaiselta puistopäivältä!

Aloitettiin päivä tietysti taas varhain ja oltiin puistossa sopivasti rope dropin aikaan, josta taas pikakäveltiin Prinsessa Paviljongille. Oli ihanaa että paviljonki oli aamun extra magic timen aikaan jo auki, jolloin jonottamisesta selivisi noin puolessa tunnissa. Tavattiin tänäkin aamuna Tuhkimo, joka oli ehkä pieni pettymys kun oli juuri eilen hänet tavattu, mutta joskus käy niin. Tänään ei onneksi enää pohdittu tunnemmeko hänet ja hänen tarinansa, vaan Tuhkimo ihasteli Ariel boundiani ja sitten yhdessä ihastelimme hänen ihanaa sinistä tanssiaismekkoa. En tajunnut kysyä olikio hänellä lasikengät jalassa.

Princess Pavilion on ihan Small Worldin vieressä Fantasylandissa

Kävimme myös ajelemassa Buzzin pari kertaa ja suuntasimme sitten Hyperspace Mountainin kyytiin. Kannattaa ehdottomasti hyödyntää extra magic time, jos yöpyy Disneyn hotelleissa tai on hankkinut vuosipassin, vaikka aikaisin aamulla herääminen lomalla tuntuisikin ajatuksena kauhealta. Aamulla ehtii kuitenkin tehdä niin paljon enemmän kun jonot ovat lyhyet ja puistossa on kiva vain kävelläkin kun vieraita on vielä vähän.

Puiston virallisesti auettua kaikille kävimme hakemssa fast passit Frontierlandissa olevaan Big Thunder Mountainiin, jossa emme olleet vielä kertaakaan käyneet, koska jonot olivat aina todella pitkät. Kun oli saatu fast passit hankittua, suunnattiin lyhyen kiertelyn jälkeen takaisin Main Streetille ja kivuttiin juna-asemalle.

Vierailumme aikana radalla kulki vain yksi juna, joten jouduimme odottamaan jonkin aikaa ennen kuin pääsimme hyppäämään kyytiin. Olen aikaisiemmin käynyt junan kyydissä vuonna 2008 päiväreissullani ja muistin sen olevan paljon mielenkiintoisempi kuin mitä kyyti tällä kertaa oli. Voi olla että nostalgia oli värittänyt muistoni, sillä tuo juna-ajelu oli ensimmäinen asia mitä olen Pariisin puistossa koskaan tehnyt.

Ihan hauskaa oli junan kyydissä istua, mutta suurin osa radasta kulkee puistikossa, josta ei edes näe puistoa, joten siltä kantilta kyyti oli hieman tylsää. Sinne tänne radan varteen on laitettu jotakin mielenkiintoista nähtävää ja välillä junan kyydissä kuuluu kuulutuksia paikallisista nähtävyyksistä, mutta en tiedä suosittelisinko junaan jonottamista sellaiselle jolla on rajallinen aika puistossa. Ei ehkä ainakaan se ensimmäinen laite jonka kyytiin suosittelisin jonottamaan.

Kiersimme junalla koko kierroksen, vaikka kyydistä olisi voinnut jäädä eri alueiden pysäkeillä. Kävellessämme sitten taas takaisin Frontierlandiin pysähdyimme katsomaan ohi lipuvia prinsessoja. Kuten aikaisemmin jo sanoin Pirates and Princess Festival kulkee sen verran usein puistossa, että siihen törmää hieman väkisinkin jossakin kohdassa päivää.

Vilkuteltuamme prinsessoille jatkoimme matkaa Big Thunder Mountainin luo.

Frontierland on teemaltaan kaivoskaupunki, joten Big Thunder Mountain on tietysti teemoitettu kaivosteeman mukaan. Frontierland on Disneylandin alueista ehkä vähiten Disneymäinen sillä harva laite perustuu mihinkään tunnettuun elokuvaan. Alueella on myös ihan oma tarinansa, josta taisin viime vuoden reissuraportissa kertoa? Luulen että tuo alueen oma historia on yksi syy miksi laitteita ei ole yritettykään teemoittaa uudelleen elokuviin sopiviksi. Ainoa suuri muutos viime aikoina on tainnut olla Fuente del Oro -ravintolan uusi Coco-teema.

Vuoristoradassa hurjastelun jälkeen otimme suunnaksi linnan luota löytyvän esiitymislavan Royal Castle Stagen. Tänään oli tarkoitus katsoa merirosvojan sekä prinsessojen väliesitykset linnan lavalla sekä "Mickey presents: Happy Anniversary Disneyland Paris" -esitys.

Pirates and Princesses Festivaaliin kuuluu tällainen väliesitys, jonka molemmat puolet tekevät mennessään linnan edessä oleville lavoille. Paraatin reitistä riippuen esitys on joko Royal Castle Stagella tai Main Streetillä ja esitys on vain paraatin kulkiessa linnalle, poistuessa kulkueet eivät tätä esitystä enää tee.

Molemmat esitykset olivat todella hienoja! Tuntui vain että katsottavaa oli niin paljon ja ympäri lava että ei meinannut vauhdissa pysyä. Etenkin merirosvoilla on paljon kaikenlaista akrobatiaa ympäri lavaa että pitäisi olla kameleontin silmät että ehtisi kaikkia hyppiviä ja pomppivia piraatteja katsoa.

"Mickey presents: Happy Anniversary Disneyland Paris" -esitys oli myös aivan ihana. Tämä esitys oli viime reissullakin tullut muutamaan kertaan katsottua, joten esitys oli tuttu ja pystyi keskittymään omiin lemppari hahmoihin. Esitys on puiston 25-juhlavuotta varten tehty, joten en tiedä kauanko se vielä puiston ohjelmistossa on. Muistelisin lukeneeni jostakin että synttäreitä juhlitaan vielä tämän vuoden syyskuuhun asti, joten varmasti ainakin tämän kesäkauden tämäkin värikäs esitys vielä pyörii.

Esityksessä esitellään kaikki Disneylandin eri alueet ja sen tekevät tietysti alueihin liittyvät hahmot. Vetovastuusa koko esityksessä ovat Hessu ja hänen poikansa Max, jotka esiintyvät kaikkien muiden hahmojen kanssa. Suosittelen ehdottomasti katsomaan tämän hauskan esityksen, vaikkapa youtubesta jos ei ole puistoon vähään aikaan suuntaamassa.

Katsottuamme esitykset oli jo melkein aika suunnata varaamaan lemppari paikkamme päivän paraatin reitiltä, mutta tietysti ensin piti käydä ostamassa jotakin välipalaa. Tänään suuntasimme Adventurelandiin, josta löytyy hedelmiä ja terveellisiä välipaloja myyvä koju, heti sisäänkäynnin luota kun kulkee Main Streetin kautta.

Hedelmien lisäksi kojussa on myynnissä Floatin Pineapple Whip -jäätelöannos, joka on tietenkin saanut innoituksensa Amerikassa myytävästä Dole Whipistä. Vaniljapehmistä ja ananasmehua sekä jotakin ananastiivistettä/-siirappia (?) oli tässä ja minusta ainakin tämä oli todella hyvää. Lämpimänä päivänä kaipasi jotakin viileää, joten mikäs sen parempaa kuin jäätelö.

Katsoimme paraatin tänäänkin kaksi kertaa, kun eilen keksimme miten se helposti onnistui. En kuvannut lainkaan Fantasylandin puolella vaan jammailin vain musiikin mukana ja vilkuttelin hahmoille. Main Streetin päässä tuli sitten taas napattua kamera esiin ja räpsittyä muutama kuva muistoksi.

Frozenkin oli tänään kunnolla edustettuna eikä vain Anna ja Elsa hevoskärryillä

Paraatin kuljettua ohitsemme, ja saatuamme Frozenin perässä tulevan "lumituiskun" niskaamme, lähdimme etsimään ruokapaikkaa tälle päivälle. Heti paraatin jälkeen on hyvä suunnata syömään sillä suurin osa ravintoloista on lähes tyhjä vielä tähän aikaan, kun ihmiset ovat tietenkin olleet katsomassa paraatia. Nopealla päätöksenteolla onnistuu siis välttämään pitkät jonot, sillä joka paikassa on aina ollut jono ovelle asti kun olemme lähteneet.

Ilta meni kivasti puiston eri osissa pyöriessä. Päivä oli ollut niin lämmin että illastakin oli vielä todella mukava ilma kävellä ulkona, joten ei tarvinnut turvautua kaupoissa pyörimiseen – vaikka tietysti muutamassa kävimmekin.

Käytiin jonkin verran myös laitteissa, etenkin karuselliin pitää ainakin kerran päästä pyörimään joka reissu! Tänään oli myös hieman vähemmän vieraita, joten jonot eivät olleet aivan mahdottoman pitkiä. Karusellin lisäksi käytiin taas vaihteen vuoksi Small Worldissa ja mietittiin josko ehdittäisiin vielä Le Pays des Contes de Fées ajeluun, eli veneen kyytiin joka lipuu miniatyyri maisemien ohi.

Fantasyland kuitenkin suljetaan muuta puistoa aikaisemmin, koska ilotulitukset, ja tuo osa jossa veneajelu ja Casey Jr. juna ovat suljetaan ensimmäisenä. Ei siis tällä kertaa ehditty tuohon veneajeluun, mutta suunattiinkin sitten Adventurelandiin ja Pirates of the Caribbean ajelun kyytiin!

Piratesin kyytiin oli vain 5 minuutin jono, joka siis tarkoitti lähinnä jonotusalueen läpikävelemistä, joten kävimme seilaamassa ajelun muutamaan kertaan. Lähinnä siksi että siitä sai kuvat muistoksi ja laitekuvat tältä matkalta olivat aika vähissä.

Hauskinta näissä kuvissa on tietysti poseeraminen, joten mietimme joka kuvaan aina uuden poseerauksen. Paras oli tuo "käsi lippaan" pose, jossa takanamme istuva tyttö teki niin myös! Ja viimeisellä kerralla olimme jo unten mailla.

Illan hämärtyessä lähdimme kävelemään linnalle. Disneyland on todella ihanan näköinen iltahämärässä kun valot syttyvät, joten jonkin aikaa kuvailimme vain hiljenevää Adventurelandia ennen kuin siiryimme etsimään hyvä paikkoja Illuminationsin katseluun.

Eilen keksimämme paikka ihan Adventurelandin sisäänkäynnin luona, linnan vasemmalla laidalla, oli osoittautunut sen verran hyväksi paikaksi että suuntasimme sinne tänäänkin. Linna näkyy tähän paikkaan todella hyvin, samoin suihkulähteet ja tietenkin ilotulitteet. Erilaiset valoefektit eivät kuitenkaan pääse aivan oikeuksiinsa ja ilotulituksetkin näkee ehkä hieman paremmin aavistuksen kauempaa, joten kannattaa miettiä minkä osan showsta haluaa nähdä parhaiten.

Viimeisen illan kunniaksi Mikkikin tuli vilkuttamaan meille!

No ei, kyllä Mikki tulee joka ilta, mutta olimme aina vain lähteneet joko niin aikasin tai niin myöhään ettemme olleet häntä nähneet. Nytkin melkein jäi näkemättä sillä olimme jo kulkemassa juna-aseman ali kun kuulimmekin yllättäen Mikin äänen. Tietysti piti käydä vielä Mikille vilkuttamassa ennen kuin suuntasimme hotellille pakkaamaan matkalaukkuja huomista varten.